Till huvudsida

 

Hur sänker jag mitt kolesterol?

Förändringar i livsstilen kan bidra till en minskning av kolesterol på ett naturligt sätt.

Förändringar i livsstilen kan bidra till en minskning av kolesterol på ett naturligt sätt, genom exempelvis ändringar i kosten samt ökad motion. Dessa förändringar kan ofta förknippas med en hel del uppoffringar från att man har levt ett ”gott liv”. Om man har dessa tankegångar finns det en risk för att förändringar blir kortsiktiga projekt där man vill uppnå ett visst mål och sedan återgå till vardagen. Istället för att se det som kortsiktiga lösningar handlar det om en successiv förändring till ett nytt och hållbart sätt att leva på. Nedan följer information och tips på hur man kan ändra om sina vanor till det bättre.

Hjärtvänlig mat och måttlig användning av alkohol

Förändringar i kosten kan bidra till förbättrad hjärthälsa och sänkt kolesterol. Ett första steg är att minska intaget mättat fett och istället öka mängden omättade fetter. I praktiken innebär detta att exempelvis äta mindre kött, smör och mejeriprodukter med hög fetthalt. Istället bör du försöka äta mer fet fisk som lax och makrill, och även vegetabiliska oljor och fetter (med undantag för kokosfett).

Ett annat sätt att sänka kolesterolet på är genom att äta mer fullkornsbröd, grönsaker och frukt. I havre finns även betaglukan, som har effekten att sänka det ”onda” LDL-kolesterolet i blodet. För att få den kolesterolsänkande effekten krävs ett dagligt intag av 3 gram betaglukan – vilket är den mängd man får i sig genom att äta en portion Betavivo havrehjärtan (23 gram).

När det handlar om att ändra om sin livsstil till en mer hälsosam sådan, brukar en sänkning av alkoholintaget vara ett vanligt råd. Om man är överviktig eller har vet med sig att man har högt kolesterol bör man vara ytterst måttlig i sin alkoholkonsumtion.

Motion & viktminskning

Måttlig fysisk aktivitet kan bidra till att höja det ”goda” HDL-kolesterolet i blodet. Motion kan också bidra till viktminskning. Om det är svårt att få in ordentliga träningspass går det ändå att göra små ändringar i  vardagsrutinerna för att komma igång.

  • Ta trappan istället för hissen
  • Gör några situps medan du tittar på tv
  • Gå av en hållplats tidigare än planerat
  • Ta en daglig promenad under din lunchrast

Sluta röka

Om du är rökare, sluta. Detta kan ha en positiv effekt på det ”goda” HDL-kolesterolet och bidrar även till minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar. Studier visar att efter ett år har risken för hjärt-kärlsjukdom minskat med 50%. Inom loppet av femton år av att inte röka är risken för hjärt-kärlsjukdom samma som för någon som aldrig rökt.