Till huvudsida

 

Diabetes och diet

Är du nyfiken på hur förändringar i din kost kan hjälpa i kampen mot diabetes.

Genom att äta mer fiber, minska mängden socker och fett hjälper man kroppen förebygga och hantera diabetes. Målet med detta är att minska blodsockertoppar och förbättra kroppens känslighet för insulin och kanske även gå ner i vikt.

  • Öka mängden fiber i kosten genom att välja fullkornsbröd, havreprodukter, gröt, bönor och linser
  • Byt till vegetabiliska oljor istället för smör
  • Undvik mat som innehåller mycket fett såsom majonnäs och chips
  • Ät fem portioner frukt och grönsaker varje dag
  • Ät fisk minst två gånger i veckan
  • Ät frukt eller osaltade nötter istället för chips och godis

Rekommendationer om mat

Tänk på att äta regelbundet och sprida ätandet över flera måltider och mellanmål. Detta hjälper stabilisera och kontrollera blodsockret eftersom det blir mindre mängder mat för kroppen att smälta efter varje enskild måltid. Detta kommer att bidra till att stabilisera blodsockret, och möjligtvis ett jämnare och bättre humör.

Exempel på en hälsosam dag; (Beroende på dina energinivåer kan portionsstorlekarna variera)

Frukost: en del naturlig yoghurt, Betavivo havrehjärtan och en näve blåbär

Mellanmål: Morotsstavar och hummus

Lunch: Lax och potatissallad med pesto + en liten yoghurt

Mellanmål: en skiva fullkornsbröd med lättmargarin + ett äpple

Middag: Hemlagad kyckling curry med ris och spenat

Mellanmål: en näve jordgubbar + 5 mandlar

 

Se fler recept